tirsdag 1. april 2014

Babyhåndklær


Det er en glede å sitte å pusle med et håndarbeid mens man tenker på hvem mottakeren skal være. Ekstra spenning er det når mottakeren enda ikke er kommet til verden.  Så når jeg sitter der og tenker for meg selv, sender jeg gode tanker til både det nye mennesket jeg snart skal være så heldig å bli kjent med. Gode tanker sendes også til mamma'n som bærer den nye verdensborgeren inne i magen sin. Når det nærmer seg for den nye verdensborgerens ankomst syes frotestoff fra stoff of stil til et 1x1m stort håndkle med hette. Og noen ekstra tanker går til mamma'n som snark skal igjennom en voldsom opplevelse.

Den beige bjørnen er en personlig fargevariant av et Likkle-Ted mønster, og er en personlig favoritt for hettehåndkler. Denne gangen ble varianten laget til en liten spire som ble til Felix. En flott gutt som jeg har vært så heldig å få være ekstratante til. Grunnen til fargevalget var at mamma'n til Felix ike ønsket at noen skulle vite hvem den nye verdensborgeren kanskje skulle bli. Men personlig synes jeg det brune håndkleet står godt til den beige bjørnen.

Hunden og musa er et vennepar jeg ikke husker navnet på i farten. Men mønsteret kommer fra et Crosstitch-magasin. Det skulle egentlig bli to like håndklær, for vi fikk vite at det skulle bli en familieforøkelse på to. Rakk bare å bli ferdig med det ene før vi fikk en grusom beskjed: fødselen var i gang så alt for tidlig. Den ene lille jenta ble ikke et døgn gamme før kroppen ikke lengre klarte å virke. Den andre lille jenta rakk vi å bli kjent med og hun fikk overlevert håndduken sin før kroppen sluttet å virke etter et halvt år. Hjertet blør for foreldrene, og i UFO-kurven ligger et påbegynt broderi av to venner som deler et øyeblikk. Jeg har ikke klart å gjøre ferdig det broderiet enda ... tror det kan gå en stund før jeg kan ta fram det broderiet igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar