søndag 22. april 2012

Eggerøre

Eggerøre er noe av det aller beste jeg vet!

Nå er jeg veldig glad i god mat generelt, men eggerøre er en av de tingene jeg alltid har kommet tilbake til. Man kan kanskje si at det er en velsignelse å være glad i eggerøre når man lever på lavkarbo, og det kan jeg vel si meg enig i!

Det finnes vel få ting som er verre enn å få en skikkelig mislykket tørrstekt eggerøre, så dagens misjon blir å lære bort hvordan man lager en god, lett og luftig eggerøre som ikke blir tørr.

Du et er tre ting du trenger for å lage god eggerøre

  • Egg
  • ca 1 ss vann per egg
  • litt salt
Denne gangen hadde jeg en god deg eggehviter etter å ha laget bernaise, som jeg blandet med seks hele egg for å få noen plommer i røra, det er tross alt de som gir den gode smaken.

Litt salt og ca 1 ss vann per egg. Jeg bruker bare å slumpe det til med en liten klunk.

1) Pisk eggene godt og ha i vann og salt og pisk litt til.

En liten klatt smør i stekepanna, jeg har en rund tresleiv som jeg liker godt å røre eggerøre med. Teflonpanne er også kjekt! Det krever litt mer å skrape eggene rundt i en jernpanne. Panna skal være varm, og prosessen går fort, så det er bare å skru på middels til høy varme og ikke la seg forstyrre emns man holder på.

Når pannen er varm og smøret freser er det bare å helle eggene oppi og begynne å røre. Med røre mener jeg i denne sammenhengen å skrape eggmassen i en retning, og ikke rundt omkring i hele panna.

Jeg skraper konsekvent fra meg, og sørger for å komme helt ned til bunnen for hvert drag så ingenting får sjansen til å brenne seg.

Når det er igjen bare litt eggmasse som enda ikke har stivnet er det på tide å trekke panna til side

Eggerøra lempes nå over i en skål eller på et fat, og så vil restvarmen sørge for at den lille fukten som var igjen i massen vil stivne, men denne fukten vil også sørge for at røra ikke blir tørr. 


Eggerøre kan spises som tilbehør til mye. Jeg har ofte med meg eggerøre til lunch. Og har da enten reker, krepsehaler, røkt laks, rester av laksemiddag, spekeskinke, vanlig skinke, roastbeaf, kyllingfilet eller andre pålegg eller kjøttrester fra middagen dagen før.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar