mandag 20. juni 2011

Bernaisesaus

For å overleve lavkarbo-diett er det kjekt å ha noen alternativer til rømme/smeltet smør til maten. I dag fikk jeg endelig forsøkt å lage bernaisesaus uten pose. Det er ikke det at det er et så veldig stort tiltak, men jeg måtte da somle meg til å skaffe essensen.

Måtte også ha estragon, hadde en frisk plante som holdt på å knele helt, så restene av denne gikk i sausen, tror jeg skal kjøpe et glass med tørket estragon på, så jeg har noe på lur i skapet.


Eller så har jeg tatt utgangspunkt i sauser fra blant annet matoppskrift.no.
For å lage min versjon som smaker som den du får med når du bestiler pizza ute trenger du:

Dobbel posjon er greit, da denne sausen får bein å gå på i heimen

  • 4 eggeplommer
  • 100 g smør
  • 3 ss vann
  • 1/2 ss bernaise essens
  • 1 ts frisk estragon, hakket, (evt 1/2 ts tørket)
  • pepper etter smak
  1. Smelt smøret i en liten kjele.
  2. Ha vann i en kjele og sett oppi en egnet bolle slik at du får et vannbad å jobbe i. Husk at bernaisesausen for all del IKKE må koke, så følg nøye med og rør i sausen hele tiden.
  3. Oppi bollen heller du de fire eggeplommene og vannet og pisker godt.
  4. Tilsett det smeltede smøret i en tynn stråle, og visp kraftig mens du heller.
  5. Til slutt rører du inn bernaiseessens og estragon. Og jeg liker å vri et par ganger med pepperkverna så det kommer ca en liten klype pepper i sausen. (Dette er en smakssak, gjør det du synes er best. Noen bruker litt salt også, men ikke jeg)
  6. Rør i sausen til den begynner å tykne, straks den får den klassiske tykke bernaisekonsistensen ta bollen ut av vannbadet slik at prosessen ikke får gå for langt og det begynner å koke slik at sausen deler seg.

Karboinnhold: Det er litt vanskelig å beregne siden det ikke er enkelt å finne ut hvor mange karber det er i essensen. Men det er uansett her karbohydratene eventuelt er. I andre oppskrifter hvor det brukes 1-2 ss essens ligger karboinnholdet på omkring 0.40-0.80 karbohydrater pr 100g. Sausen blir kraftig på smak, så man overspiser uansett ikke, og da skulle ikke sausen utgjøre så mye om man ikke er i intro og finteller karber. (jeg teller 0.90 pr 100g for sikkerhets skyld)


En dyp fin gulfarge trer frem i den kremede blanningen.
Null problem å lage, så lenge man har vannbad og ikke går ifra sausen når den står på varmen.

Sausen får en fin dyp gul farge og er som sagt veldig lik den du får i pizzsjapper ol. plasser. Jeg har alltid synes at det er litt mye eddiksmak i slike sauser, men det er jo smak og behag. Leser i en del blogger at flere synes sausen blir bedre om man bruker mer essens enn det som står i oppskriften.

Har også forsøkt å lage kryddersaus med basen (dropper essens og estragon), og jeg har funnet ut at sausen virkelig trenger å baanseres med syre (Eddik eller sitronsaft).  Skal legge ut oppskrift om jeg finner en versjon som er god!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar