søndag 27. mars 2011

Knekkebrød

En stor favoritt her i hjemmet er hjemmelagde knekkebrød. Det spises gjerne i store mengder, noe som er artig da det er et litt tidkrevende arbeid. En posjon gir ca 32 knekkebrød og for å lage disse knekkebrødene trenger du:

3.5 Sammalt Rug (grov)
3.5 Havregryn (lettkokt)
1 dl kli (jeg bruker havrekli)
1.5 dl Sesamfrø
2 dl Solsikkefrø
0.5 dl Linfrø
1 dl Gresskarfrø
1 ts salt
7 dl vann
1 ss honning

Bland alt det tørre og ha i vann og honning. La grøten stå å svelle i en halvtime.
fordel deigen på to stekebrett med bakepapir, forsøk å få det jevnt og tynt.
(Om massen er veldig hard går det an å spe den med litt mer vann, så blir den enklere å gni ut)
Begge brettene går i ovnen samtidig.

Stekeprosessen med varmluftfunksjon:
Stek i 10 min. på 190C. Ta knekkebrødene ut av ovnen etter disse 10 min og rut de opp i passende knekkebrød, pizzaskjærer er egnet til denne jobben.
Senk temperaturen til 150C og stek i 30 min.
Senk temperaturen ytteligere til 100C og stek videre i 60 min. Knekkebrødene skal være tørre når de tas ut. Er de ikke helt tørre får de steke litt til.

Oppbevares i tett kakeboks

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar